Disciplina
Informações da Disciplina

 Preparar para impressão 
Júpiter - Sistema de Graduação

Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
 
Geografia
 
Disciplina: FLG0703 - School Cartography

Créditos Aula: 4
Créditos Trabalho: 2
Tipo: Semestral

Objetivos
• Understand the development of the concept of space by school-age children and young people; • Understand cartography as a language in communicating and analyzing geographic data in teaching activities. • Understand the importance of different languages ​​and cartographic representations for teaching Geography in contemporary times. • Conceive cartography as a language and learn about its different approaches in teaching geography.
 
Docente(s) Responsável(eis)
Paula Cristiane Strina Juliasz
 
Ementa
1. History of school cartography in Brazil. 2. Cartographic initiation for reading and understanding maps. 3. Reading and producing maps at school 4. Spatial representations and different languages.
 
Conteúdo Programático
1. History of school cartography in Brazil. 1.1. School cartography in Basic Education. 1.2. School Cartography and School Culture. 1.3. Plural cartographies. 2. Cartographic initiation for reading and understanding maps. 2.1 The representation of space and theories of learning psychology. 2.2 Spatial notions and orientation 2.3 Drawing and spatial representation 3. Reading and producing maps at school 3.1 Cartography as a language to expand spatial thinking. 3.2 Cartographic representations in the construction of geographic knowledge. 3.3 School Cartography and Law 10,639/03. 3.4 Inclusive cartography. 4. Spatial representations and different languages. 4.1. Sociocultural cartography and school mapping practices. 4.2. Digital and interactive maps. 4.3. Critical cartography and analysis of geographic space.
 
Instrumentos e Critérios de Avaliação
 
      Método de Avaliação
      1. Theoretical expositions; 2. Dialogue classes; 3. Directed study; 4. Reading and reflecting on texts; 5. Production of didactic activity.
 
      Critério de Avaliação
      1. Individual test; 2. Group activities; 3. Planning teaching activities;
 
      Norma de Recuperação
      Students who did not achieve a final passing grade, but obtained an average above 3.00 and 75% attendance at the end of the semester, will be able to carry out the recovery activity. The recovery activity will consist of an activity with questions dissertations, based on bibliographical references and themes of the discipline.
 
Bibliografia Básica
ALMEIDA, R. A. Ensino de Cartografia para Populações Minoritárias. Boletim Paulista de Geografia, v. 1, p. 111-129, 2008. ALMEIDA, R. D. (Org.) Novos rumos da cartografia escolar: currículo, linguagem e tecnologias. São Paulo: Contexto, 2011. ALMEIDA, R. D. (Org.). Cartografia escolar. São Paulo: Contexto, 2007. ALMEIDA, R. D. Do desenho ao mapa: iniciação cartográfica na escola. São Paulo: Contexto, 2001. ALMEIDA, R. D.; JULIASZ, P. C. S. Espaço e tempo na Educação Infantil. São Paulo: Contexto. 2014. ANJOS, R. S. A. Geografia oficial, cartografias invisíveis, geotecnologias & educação geográfica. Boletim Paulista de Geografia. v. 99, 2018, p.169-184 ANDERSON, J.; VASCONCELLOS, R. Maps for and by Children: possible contributions by cartographers. In: XVII International Cartographic conference - ICA Proceedings. Barcelona: ICA - ACI, 1995. v. 01, p. 384-392. BUTLER, Tamara T. Black Girl Cartography: Black Girlhood and PlaceMaking in Education Research. Review of Research in Education. March 2018, Vol. 42, pp. 28–45. CANTO, T. S. Cartografia e tecnologias digitais novas abordagens e linguagens para a sala de aula. Curitiba: CRV. 2023. p. 37 – 46 CATLING, S To know maps: Primary school children and contextualised map learning, Boletim Paulista de Geografia, 99, 268-290. 2018. CAZETTA, Valéria. As fotografias aéreas verticais como uma possibilidade na construção de conceitos no ensino de geografia. Cadernos CEDES [online]. 2003, v. 23, n. 60, pp. 210-217. CAZETTA, V. Aproximações e distanciamentos entre a linguagem cartográfica e outras linguagens. Biblio 3w, Barcelona, v. XIV, p. 1-14, 2009. CAZETTA, V.; OLIVEIRA JR., W. M. (Orgs.). Grafias do espaço: imagens da educação geográfica contemporânea. Campinas: Alínea, 2013. FREITAS, M. I. C.; VENTORINI, S. E. (Orgs.) Cartografia Tátil: orientação e mobilidade às pessoas com deficiência visual. Judiaí: Paco Editorial. 2011. FONSECA, F. P.; OLIVA, J. Cartografia. São Paulo: Melhoramentos, 2013. LE SANN, J. G. A Caminho das noções básicas de geografia: uma proposta metodológica. Belo Horizonte: Dimensão, 2001. NUNES, F. G. (Org.). Ensino de Geografia: novos olhares e práticas. Dourados, MS: UFGD, 2011. OLIVEIRA, A. R. Geografia e cartografia escolar: o que sabem e como ensinam professoras das séries iniciais do Ensino Fundamental? Educação e Pesquisa (USP. Impresso), v. 34, p. 481-494, 2008. PARELLADA, C; CASTORINA, A. Una propuesta de diálogo entre la psicología del desarrollo y la cartografía crítica. Caderno de Pesquisa, São Paulo, v. 49, n.171, p.244-262, jan mar 2019. SEEMANN, J. (Org.). A aventura cartográfica: perspectivas, pesquisas e reflexões sobre a cartografia humana. Fortaleza: Expressão Gráfica, 2006. SIMIELLI, M. E.; GIRARDI, G.; MORONE, R. Maquete de relevo: recurso didático tridimensional. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo. N. 87, p. 131-148, 2007. SIMIELLI, M. E. R. Cartografia no Ensino Fundamental e Médio. In: CARLOS, A. F. A. (Org.). A Geografia na sala de aula. 2ed.São Paulo: Contexto, 2005, v. 1, p. 92-108. VENTORINI, S. E. A Experiência como fator determinante na representação espacial da pessoa com deficiência visual. São Paulo: Editorada UNESP .2009. WIEGAND, P. Learning and teaching with maps. New York: Routledge. 2006. p. 12 – 25.
 
Requisitos
Os Requisitos variam conforme o curso para o qual ela é oferecida.

Clique para consultar o oferecimento para FLG0703.

Créditos | Fale conosco
© 1999 - 2025 - Superintendência de Tecnologia da Informação/USP