Disciplina Discipline VPT5797
Redação de Artigos Científicos em Patologia Experimental e Comparada

Writing research papers in Experimental and Comparative Pathology

Área de Concentração: 10133

Concentration area: 10133

Criação: 14/02/2022

Creation: 14/02/2022

Ativação: 15/02/2022

Activation: 15/02/2022

Nr. de Créditos: 4

Credits: 4

Carga Horária:

Workload:

Teórica

(por semana)

Theory

(weekly)

Prática

(por semana)

Practice

(weekly)

Estudos

(por semana)

Study

(weekly)

Duração Duration Total Total
6 2 4 5 semanas 5 weeks 60 horas 60 hours

Docentes Responsáveis:

Professors:

Claudia Madalena Cabrera Mori

Enio Mori

Bruno Cogliati

Objetivos:

Preparar os alunos para escrever um manuscrito bem estruturado e compreensivo para a submissão de uma publicação, apresentando uma abordagem sistemática e organizada, visando iniciar o processo de redação e divulgação dos resultados da pesquisa.

Objectives:

Prepare the students to write a well-structured and comprehensive manuscript for a publication submission, presenting a systematic and organized approach, to initiate the writing process an dissemination of research results.

Justificativa:

A disciplina discorrerá sobre as técnicas básicas da redação cientifica, que envolvem desde a formulação do tema da pesquisa, estruturação do texto e submissão de um artigo científico.

Rationale:

The course will discuss the basic techniques about how to write a research paper, which involve since the formulation of the research theme, structuring the text and submission of a scientific paper.

Conteúdo:

1) Pesquisa bibliográfica. Tipos de fontes de pesquisa. Bases de dados; 2) Estrutura de um artigo científico: Introdução, métodos, resultados, discussão e conclusão; 3) Palavras-chaves; 4) Bibliografia e citações. Uso do gerenciador de referências Mendeley; 5) Leitura crítica de textos científicos; 6) A escolha do periódico para publicação. Compreensão do fator de impacto JCR e sistema Qualis da CAPES; 7) Processo de submissão de manuscritos científicos para apreciação e publicação; 8) O processo de revisão por pares: critérios e motivos para rejeição.

Content:

1) Bibliographic search. Types of research sources. Data base; 2) Structure of the scientific paper: introduction, methods, results, discussion and conclusion; 3) Keywords; 4) Bibliography and citations. Using the Mendeley Reference Manager; 5) Critical reading of scientific texts; 6) The choice of the journal for publication. Understanding the JCR impact factor and CAPES Qualis system; 7) Submission process of scientific manuscripts for review and publication; 8) The peer review process: criteria and reasons for rejection.

Forma de Avaliação:

Ao final da disciplina cada aluno deverá apresentar um manuscrito elaborado por ele, relacionado ao seu projeto de pesquisa e formatado de acordo com as normas da revista selecionada. Cada manuscrito deverá ser revisado por pares, constituídos pelos alunos, com base nas referências teóricas trazidas pela disciplina. A nota final recebida pelo aluno será a média aritmética da apresentação do manuscrito e da avaliação por pares. As notas 10,00 a 8,50 serão equivalentes ao conceito A (Excelente, com crédito); 8,49 a 6,50 serão equivalentes ao conceito B (Bom, com crédito); 6,49 a 5,00 serão equiv

Type of Assessment:

At the end of the course, each student must present a manuscript prepared by him/her, related to his/her research project, and formatted according to the norms of the selected journal. Each manuscript must be peer-reviewed by the students, based on the theoretical references brought by the course. The final grade received by the student will be the arithmetic average of the manuscript submission and the peer review. Grades 10.00 to 8.50 will be equivalent to grade A (Excellent, with credit); 8.49 to 6.50 will be equivalent to grade B (Good, with credit); 6.49 to 5.00 will be equivalent to grad

Bibliografia:

DHAMMI, Ish Kumar; HAQ, Rehan Ul. How to write systematic review or Metaanalysis. Indian journal of orthopaedics, v. 52, n. 6, p. 575, 2018. HITES, Ronald A. How to convince an editor to accept your paper quickly. Science of The Total Environment, v. 798, p. 149243, 2021. KALLESTINOVA, Elena D. How to write your first research paper. The Yale journal of biology and medicine, v. 84, n. 3, p. 181, 2011. MCCARTHY, Laine H.; REILLY, K. E. How to write a case report. FAMILY MEDICINE-KANSAS CITY-, v. 32, n. 3, p. 190-195, 2000. PATI, Debajyoti; LORUSSO, Lesa N. How to write a systematic review of the literature. HERD: Health Environments Research & Design Journal, v. 11, n. 1, p. 15-30, 2018. PERCIE DU SERT, Nathalie et al. Reporting animal research: Explanation and elaboration for the ARRIVE guidelines 2.0. PLoS biology, v. 18, n. 7, p. e3000411, 2020. PERCIE DU SERT, Nathalie et al. The ARRIVE guidelines 2.0: Updated guidelines for reporting animal research. Journal of Cerebral Blood Flow & Metabolism, v. 40, n. 9, p. 1769-1777, 2020. PEREIRA, Maurício Gomes. Artigos científicos: como redigir, publicar e avaliar. In: Artigos científicos: como redigir, publicar e avaliar. 2012. p. x, 383-x, 383. PEREIRA, Mauricio Gomes. A introdução de um artigo científico. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 21, n. 4, p. 675-676, 2012. PEREIRA, Mauricio Gomes. A seção de discussão de um artigo científico. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 22, n. 3, p. 537-538, 2013. PEREIRA, Mauricio Gomes. A seção de método de um artigo científico. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 22, n. 1, p. 183-184, 2013. PEREIRA, Mauricio Gomes. A seção de resultados de um artigo científico. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 22, n. 2, p. 353-354, 2013. PEREIRA, Maurício Gomes. Dez passos para produzir artigo científico de sucesso. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 26, p. 661-664, 2017. PEREIRA, Mauricio Gomes. Estrutura do artigo científico. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 21, n. 2, p. 351-352, 2012. PEREIRA, Mauricio Gomes. O resumo de um artigo científico. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 22, n. 4, p. 707-708, 2013. PEREIRA, Mauricio Gomes. Preparo para a redação do artigo científico. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 21, n. 3, p. 515-516, 2012. SHAMSEER, Larissa et al. Preferred reporting items for systematic review and meta-analysis protocols (PRISMA-P) 2015: elaboration and explanation. Bmj, v. 349, 2015. SIDDAWAY, Andy P.; WOOD, Alex M.; HEDGES, Larry V. How to do a systematic review: a best practice guide for conducting and reporting narrative reviews, meta-analyses, and meta-syntheses. Annual review of psychology, v. 70, p. 747-770, 2019.

Bibliography:

DHAMMI, Ish Kumar; HAQ, Rehan Ul. How to write systematic review or Metaanalysis. Indian journal of orthopaedics, v. 52, n. 6, p. 575, 2018. HITES, Ronald A. How to convince an editor to accept your paper quickly. Science of The Total Environment, v. 798, p. 149243, 2021. KALLESTINOVA, Elena D. How to write your first research paper. The Yale journal of biology and medicine, v. 84, n. 3, p. 181, 2011. MCCARTHY, Laine H.; REILLY, K. E. How to write a case report. FAMILY MEDICINE-KANSAS CITY-, v. 32, n. 3, p. 190-195, 2000. PATI, Debajyoti; LORUSSO, Lesa N. How to write a systematic review of the literature. HERD: Health Environments Research & Design Journal, v. 11, n. 1, p. 15-30, 2018. PERCIE DU SERT, Nathalie et al. Reporting animal research: Explanation and elaboration for the ARRIVE guidelines 2.0. PLoS biology, v. 18, n. 7, p. e3000411, 2020. PERCIE DU SERT, Nathalie et al. The ARRIVE guidelines 2.0: Updated guidelines for reporting animal research. Journal of Cerebral Blood Flow & Metabolism, v. 40, n. 9, p. 1769-1777, 2020. PEREIRA, Maurício Gomes. Artigos científicos: como redigir, publicar e avaliar. In: Artigos científicos: como redigir, publicar e avaliar. 2012. p. x, 383-x, 383. PEREIRA, Mauricio Gomes. A introdução de um artigo científico. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 21, n. 4, p. 675-676, 2012. PEREIRA, Mauricio Gomes. A seção de discussão de um artigo científico. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 22, n. 3, p. 537-538, 2013. PEREIRA, Mauricio Gomes. A seção de método de um artigo científico. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 22, n. 1, p. 183-184, 2013. PEREIRA, Mauricio Gomes. A seção de resultados de um artigo científico. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 22, n. 2, p. 353-354, 2013. PEREIRA, Maurício Gomes. Dez passos para produzir artigo científico de sucesso. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 26, p. 661-664, 2017. PEREIRA, Mauricio Gomes. Estrutura do artigo científico. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 21, n. 2, p. 351-352, 2012. PEREIRA, Mauricio Gomes. O resumo de um artigo científico. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 22, n. 4, p. 707-708, 2013. PEREIRA, Mauricio Gomes. Preparo para a redação do artigo científico. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 21, n. 3, p. 515-516, 2012. SHAMSEER, Larissa et al. Preferred reporting items for systematic review and meta-analysis protocols (PRISMA-P) 2015: elaboration and explanation. Bmj, v. 349, 2015. SIDDAWAY, Andy P.; WOOD, Alex M.; HEDGES, Larry V. How to do a systematic review: a best practice guide for conducting and reporting narrative reviews, meta-analyses, and meta-syntheses. Annual review of psychology, v. 70, p. 747-770, 2019.

Idiomas ministrados:

Português

Languages taught:

Portuguese

Tipo de oferecimento da disciplina:

Presencial

Class type:

Presencial