Área de Concentração: 10134
Concentration area: 10134
Criação: 14/04/2025
Creation: 14/04/2025
Ativação: 14/04/2025
Activation: 14/04/2025
Nr. de Créditos: 2
Credits: 2
Carga Horária:
Workload:
Teórica (por semana) |
Theory (weekly) |
Prática (por semana) |
Practice (weekly) |
Estudos (por semana) |
Study (weekly) |
Duração | Duration | Total | Total |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 0 | 1 | 6 semanas | 6 weeks | 30 horas | 30 hours |
Docentes Responsáveis:
Professors:
Simone de Carvalho Balian
Pedro Henrique Magalhães Cardoso
Objetivos:
A disciplina tem como objetivo capacitar os alunos a compreenderem e aplicarem a abordagem Saúde Única (One Health) na aquicultura, enfatizando a relação entre saúde animal, humana e ambiental. Ao longo do curso, os alunos irão: •Compreender os conceitos fundamentais da Saúde Única e sua relevância na aquicultura; •Explorar os desafios relacionados à biossegurança, resistência antimicrobiana e doenças infecciosas em sistemas aquícolas; •Discutir o impacto das mudanças climáticas e bioinvasões na sanidade aquática e sua relação com a saúde pública; •Analisar a segurança alimentar na aquicultura, considerando riscos microbiológicos e regulatórios; •Compreender os conceitos fundamentais para a estruturação de programas de autocontrole biossanitário em sistemas aquaculturais; •Fornecer conhecimento aos alunos para que desenvolvam estratégias para implementar a abordagem One Health na gestão de sanidade aquícola e políticas públicas.
Objectives:
The course aims to equip students with the knowledge and skills to understand and apply the One Health approach in aquaculture, emphasizing the interconnection between animal, human, and environmental health. Throughout the course, students will: •Understand the fundamental concepts of One Health and its relevance to aquaculture; •Explore challenges related to biosecurity, antimicrobial resistance, and infectious diseases in aquaculture systems; •Discuss the impact of climate change and bioinvasions on aquatic health and their implications for public health; •Analyze food safety in aquaculture, considering microbiological and regulatory risks; •Understand the key concepts for structuring biosecurity self-control programs in aquaculture systems; •Acquire the knowledge necessary to develop strategies for implementing the One Health approach in aquatic animal health management and public policy.
Justificativa:
A crescente expansão da aquicultura como atividade produtiva sustentável e sua interação com a saúde pública e ambiental reforçam a necessidade de capacitação de profissionais na área. A abordagem One Health é essencial para mitigar os desafios da aquicultura, como surtos de doenças, resistência antimicrobiana e impactos ambientais. A disciplina permitirá aos alunos interdisciplinaridade, capacitando profissionais da Medicina Veterinária e áreas correlatas a desenvolverem soluções sustentáveis para a produção aquícola segura e eficiente.
Rationale:
The growing expansion of aquaculture as a sustainable productive activity, along with its interactions with public and environmental health, highlights the need to train professionals in this field. The One Health approach is essential to address key challenges in aquaculture, such as disease outbreaks, antimicrobial resistance, and environmental impacts. This course will promote interdisciplinarity, enabling students—particularly those in Veterinary Medicine and related fields—to develop sustainable solutions for safe and efficient aquaculture production.
Conteúdo:
Conteúdo 01: Introdução à Saúde Única no Contexto da Aquicultura Objetivo da aula: Apresentar os fundamentos da Saúde Única, sua evolução e importância no contexto da aquicultura, abordando como a interconexão entre humanos, animais e o meio ambiente afeta a produção aquícola. Tópicos abordados: •Definição e evolução do conceito One Health. •Doenças emergentes e zoonoses ligadas à aquicultura. •Importância da abordagem Saúde Única na gestão sanitária aquícola. •Relação entre saúde humana, saúde animal e saúde ambiental na aquicultura. Conteúdo 02: Biossegurança e Controle de Doenças na Aquicultura Objetivo da aula: Apresentar as principais estratégias de biossegurança na aquicultura, abordando os riscos sanitários e as medidas preventivas para o controle de doenças. Tópicos abordados: •Principais doenças infecciosas e parasitárias em organismos aquáticos. •Estratégias de biossegurança, incluindo quarentena e vigilância epidemiológica. •Normas e regulamentações sanitárias em aquicultura. •Métodos de diagnóstico e monitoramento de doenças aquícolas. Conteúdo 03: Resistência Antimicrobiana e Uso de Medicamentos na Aquicultura Objetivo da aula: Discutir os impactos do uso indiscriminado de antimicrobianos na aquicultura e suas implicações para a resistência antimicrobiana (RAM). Tópicos abordados: •O papel dos antibióticos na aquicultura e seus impactos ambientais. •Gênese e disseminação da resistência antimicrobiana (ARGs) em ambientes aquáticos. •Alternativas ao uso de antibióticos: vacinas, probióticos e boas práticas de manejo. •Regulamentações internacionais e estratégias de controle de RAM na produção aquícola. Conteúdo 04: Mudanças Climáticas e Bioinvasões na Saúde Única e Aquicultura Objetivo da aula: Explorar os impactos das mudanças climáticas e das bioinvasões na sanidade aquícola e nos ecossistemas aquáticos. Tópicos abordados: •Como as mudanças climáticas afetam a epidemiologia das doenças aquícolas. •Introdução de espécies não nativas e seus impactos na biodiversidade e sanidade aquícola. •A relação entre alterações ambientais e surtos de doenças emergentes. •Estratégias para adaptação e mitigação dos impactos climáticos na aquicultura. Conteúdo 05: Segurança Alimentar e Saúde Pública na Aquicultura Objetivo da aula: Abordar os riscos microbiológicos e químicos associados à produção aquícola e à segurança alimentar, com foco na saúde pública. Tópicos abordados: •Zoonoses transmitidas pelo consumo de pescado. •Riscos microbiológicos e químicos na aquicultura. •Regulamentação e certificação sanitária de produtos aquícolas. •Rastreamento e controle de qualidade na cadeia produtiva do pescado. Conteúdo 06: Aplicação da Saúde Única na Aquicultura – Desafios e Soluções Objetivo da aula: Integrar os conhecimentos adquiridos ao longo do curso e discutir como a abordagem One Health pode ser aplicada na prática na gestão da aquicultura. Tópicos abordados: •Estudos de caso sobre a implementação de Saúde Única na aquicultura. •Como desenvolver planos de biossegurança em sistemas aquícolas. •Desafios e perspectivas para a aplicação da abordagem One Health na formulação de políticas públicas. •Discussão sobre novas áreas de pesquisa e inovação no campo da Saúde Única e aquicultura.
Content:
Content 01: Introduction to One Health in the Context of Aquaculture Lecture objective: Present the fundamentals of the One Health approach, its evolution and importance in the context of aquaculture, addressing how the interconnection between humans, animals, and the environment affects aquaculture production. Topics covered: •Definition and evolution of the One Health concept •Emerging diseases and zoonoses related to aquaculture •Importance of the One Health approach in aquatic health management •The relationship between human, animal, and environmental health in aquaculture Content 02: Biosecurity and Disease Control in Aquaculture Lecture objective: Present the main biosecurity strategies in aquaculture, addressing health risks and preventive measures for disease control. Topics covered: •Major infectious and parasitic diseases in aquatic organisms •Biosecurity strategies, including quarantine and epidemiological surveillance •Sanitary norms and regulations in aquaculture •Diagnostic and disease monitoring methods in aquaculture Content 03: Antimicrobial Resistance and the Use of Medications in Aquaculture Lecture objective: Discuss the impacts of indiscriminate antimicrobial use in aquaculture and its implications for antimicrobial resistance (AMR). Topics covered: •The role of antibiotics in aquaculture and their environmental impacts •Emergence and dissemination of antimicrobial resistance genes (ARGs) in aquatic environments •Alternatives to antibiotic use: vaccines, probiotics, and best management practices •International regulations and AMR control strategies in aquaculture production Content 04: Climate Change and Bioinvasions in One Health and Aquaculture Lecture objective: Explore the impacts of climate change and bioinvasions on aquatic health and ecosystems. Topics covered: •How climate change affects the epidemiology of aquatic diseases •Introduction of non-native species and their impacts on biodiversity and aquatic health •The relationship between environmental changes and outbreaks of emerging diseases •Strategies for adaptation and mitigation of climate impacts in aquaculture Content 05: Food Safety and Public Health in Aquaculture Lecture objective: Address microbiological and chemical risks associated with aquaculture production and food safety, focusing on public health. Topics covered: •Zoonoses transmitted through fish consumption •Microbiological and chemical hazards in aquaculture •Regulation and sanitary certification of aquaculture products •Traceability and quality control in the fish production chain Content 06: Applying One Health in Aquaculture – Challenges and Solutions Lecture objective: Integrate the knowledge acquired throughout the course and discuss how the One Health approach can be practically applied in aquaculture management. Topics covered: •Case studies on the implementation of One Health in aquaculture •How to develop biosecurity plans for aquaculture systems •Challenges and perspectives for applying the One Health approach in public policy development •Discussion on new research areas and innovations in the field of One Health and aquaculture.
Forma de Avaliação:
Baseada em duas atividades de avaliação: i) Elaboração de uma síntese de aula do tema ministrado, que deverá ser entregue até o final de cada aula através do formulário Google, sendo atribuída nota variando de 0 a 10; A nota final das 6 sínteses será dividida por 6 para chegar a uma média; ii) Realização de um questionário no último dia de aula, através de formulário Google sobre o assunto lecionado em sala de aula, sendo atribuído nota variando de 0 a 10. Média Final=(nota i+nota ii)/2: 8 a 10,0 conceito A; 6,0 a 7,9 conceito B; 5,0 a 5,9 conceito C; 0.0 a 4.9 conceito R.
Type of Assessment:
Based on two assessment activities per class: i) Preparation of a summary of the topic taught per class, which must be submitted by the end of each class using the Google form (sent at the beginning of the class), with a grade ranging from 0 to 10 being awarded; so there are 6 syntheses. The final grade of the 6 summaries will be divided by 6 to arrive at an average for this activity; ii) Carrying out a questionnaire on the last day of class, using a Google form, on the subject taught in class, with a grade ranging from 0 to 10 being awarded. Final Average=(grade i+grade ii)/2: -8.0 to 10.0,
Observação:
a) A disciplina será ministrada em português. b) Esta disciplina aborda o conceito de Saúde Única no contexto da Aquicultura, portanto aceita alunos de diferentes áreas do conhecimento relacionada a ciências da saúde. c) Será 100% no formato remoto/não presencial (online) e síncrono. As aulas não serão gravadas. d) Não há necessidade do aluno comparecer presencialmente na Universidade, a menos que queira ou precise utilizar computadores e/ou conexão de rede disponível na sua unidade USP ou rede Eduroam. d) Disponibilizaremos aos alunos na plataforma E-disciplinas USP: Plano de ensino, slides das aulas, links para bibliografia e materiais complementares (vídeos, sites, recursos digitais, etc.). e) As aulas serão ministradas ao vivo, utilizando plataforma Google Meet. Caso haja indisponibilidade desta, adotaremos como alternativa a plataforma Conferência Web (https://conferenciaweb.rnp.br/) ou outra gratuita. f) Como as aulas serão todas ao vivo, utilizando metodologias e recursos que valorem a participação e diálogo, os alunos terão interação direta com os docentes da disciplina e com demais alunos através de vídeo, voz, ou chat presente na plataforma Google Meet. Para interação em horário extra classe, na plataforma E-disciplinas haverá recursos digitais para interação assíncrona entre os alunos e docentes. O docente responsável disponibilizará seu email @usp para quaisquer comunicações que os alunos necessitem fazer. O docente responsável enviará email a todos os alunos matriculados com avisos cronograma de aulas/plano de ensino) e acesso a plataforma E-disciplinas USP antes do início da disciplina (aproximadamente com 1 semana de antecedência). g) A frequência será aferida em todas as aulas, através da listagem (log) de acesso automático a plataforma Google Meet ou realizada ao vivo. h) É obrigatória a utilização de câmera e microfone ao longo de todas as aulas. i) A avaliação será totalmente remota e por aula através do recebimento dos formulários Google fornecidos durante a aula. Os formulários devem ser entregues ao final de cada aula, e em hipótese alguma será feito avaliação posterior. j) Cronograma de aulas (Aula / Carga Horária / Conteúdos) 1/ 3h/Apresentação do plano de ensino da disciplina; Conteúdo 1: Introdução à Saúde Única no Contexto da Aquicultura e aplicação de questionário como parte da nota + síntese da aula. 2/ 2h/ Tempo livre para estudo do tema abordado em sala de aula. 3/ 3h/ Conteúdo 02: Biossegurança e Controle de Doenças na Aquicultura. 4/ 2h/ Tempo livre para estudo do tema abordado em sala de aula. 5/ 3h/Conteúdo 03: Resistência Antimicrobiana e Uso de Medicamentos na Aquicultura6/ 2h/ Tempo livre para estudo do tema abordado em sala de aula. 6/2h/ Tempo livre para estudo do tema abordado em sala de aula. 7/ 3h/ Conteúdo 04: Mudanças Climáticas e Bioinvasões na Saúde Única e Aquicultura 8/ 2h/ Tempo livre para estudo do tema abordado em sala de aula. 9/ 3h/Conteúdo 05: Segurança Alimentar e Saúde Pública na Aquicultura. 10/ 2h/ Tempo livre para estudo do tema abordado em sala de aula. 11/3h/Conteúdo 06: Aplicação da Saúde Única na Aquicultura – Desafios e Soluções. 12/2h/ / Tempo livre para estudo do tema abordado em sala de aula. Encerramento.
Notes/Remarks:
a) The course will be taught in Portuguese. b) This course addresses the concept of One Health in the context of Aquaculture, therefore it accepts students from different areas of knowledge related to health sciences. c) It will be 100% remote/non-face-to-face (online) and synchronous. Classes will not be recorded. d) There is no need for students to attend the University in person, unless they want or need to use computers and/or a network connection available at their USP unit or the Eduroam network. d) We will make available to students on the E-disciplinas USP platform: Teaching plan, class slides, links to bibliography and complementary materials (videos, websites, digital resources, etc.). e) Classes will be taught live, using the Google Meet platform. If this is unavailable, we will adopt the ConferênciaWeb platform (https://conferenciaweb.rnp.br/) or another free platform as an alternative. f) Since all classes will be live, using methodologies and resources that value participation and dialogue, students will have direct interaction with the course's teachers and other students via video, voice, or chat on the Google Meet platform. For interaction outside of class time, the E-disciplinas platform will have digital resources for asynchronous interaction between students and teachers. The teacher in charge will make his/her email @usp available for any communications that students need to make. The teacher in charge will send an email to all enrolled students with notices (class schedule/teaching plan) and access to the E-disciplinas USP platform before the start of the course (approximately 1 week in advance). g) Attendance will be measured in all classes, through the automatic access log to the Google Meet platform or live. h) The use of a camera and microphone is mandatory throughout all classes. i) The assessment will be completely remote and per class through the receipt of the Google forms provided during the class. The forms must be submitted at the end of each class, and under no circumstances will a subsequent assessment be made. j) Class schedule (Class / Workload / Contents) 1/ 3h/Presentation of the subject's teaching plan; Content 1: Introduction to One Health in the Context of Aquaculture and application of a questionnaire as part of the grade + summary of the class. 2/ 2h/Free time to study the topic covered in class. 3/ 3h/Content 02: Biosafety and Disease Control in Aquaculture. 4/ 2h/Free time to study the topic covered in class. 5/ 3h/Content 03: Antimicrobial Resistance and Use of Medication in Aquaculture6/ 2h/Free time to study the topic covered in class. 6/2h/ Free time to study the topic covered in class. 7/ 2h/ Content 04: Climate Change and Bioinvasions in One Health and Aquaculture 8/ 2h/ Free time to study the topic covered in class. 9/ 3h/ Content 05: Food Security and Public Health in Aquaculture. 10/ 2h/ Free time to study the topic covered in class. 11/3h/ Content 06: Application of One Health in Aquaculture – Challenges and Solutions. 12/2h/ / Free time to study the topic covered in class. Closing.
Bibliografia:
• ANHOLT, M.; BARKEMA, H. What is One Health? The Canadian Veterinary Journal, v. 62, p. 641–644, 2021. • FIACK, S.; STRAFF, W.; WALTHER, B. One Health: Gesundheit von Mensch, Tier und Umwelt. Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz, v. 66, p. 591–592, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s00103-023-03712-5. Acesso em: [data de acesso]. • LAMY, B.; BARON, S.; BARRAUD, O. Aeromonas: the multifaceted middleman in the One Health world. Current Opinion in Microbiology, v. 65, p. 24–32, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.mib.2021.09.012. • LOBO, P. M.; MENIN, A. (Org.). Saúde Única: uma visão sistêmica. 1. ed. Goiânia: Editora Alta Performance, 2021. 69 p. ISBN 978-65-994571-1-1. • LU, T-H.; CHEN, C-Y.; WANG, W-M.; LIAO, C-M. One Health-based management for sustainably mitigating tetracycline-resistant Aeromonas hydrophila-induced health risk. Environmental Pollution, v. 349, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.envpol.2024.123943. Acesso em: [data de acesso]. • JACQUES, M.; MALOUIN, F. One Health—One Biofilm. Veterinary Research, v. 53, p. 51, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1186/s13567-022-01067-4 • NEWMAN, S.; REANTASO, M. B. One Health – Integrating Aquatic Biosecurity into the Aquaculture. Rome: Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO), 2024. • Stentiford, G.D., Bateman, I.J., Hinchliffe, S.J. et al. Sustainable aquaculture through the One Health lens. Nat Food 1, 468–474 (2020). https://doi.org/10.1038/s43016-020-0127-5.
Bibliography:
• ANHOLT, M.; BARKEMA, H. What is One Health? The Canadian Veterinary Journal, v. 62, p. 641–644, 2021. • FIACK, S.; STRAFF, W.; WALTHER, B. One Health: Gesundheit von Mensch, Tier und Umwelt. Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz, v. 66, p. 591–592, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s00103-023-03712-5. Acesso em: [data de acesso]. • LAMY, B.; BARON, S.; BARRAUD, O. Aeromonas: the multifaceted middleman in the One Health world. Current Opinion in Microbiology, v. 65, p. 24–32, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.mib.2021.09.012. • LOBO, P. M.; MENIN, A. (Org.). Saúde Única: uma visão sistêmica. 1. ed. Goiânia: Editora Alta Performance, 2021. 69 p. ISBN 978-65-994571-1-1. • LU, T-H.; CHEN, C-Y.; WANG, W-M.; LIAO, C-M. One Health-based management for sustainably mitigating tetracycline-resistant Aeromonas hydrophila-induced health risk. Environmental Pollution, v. 349, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.envpol.2024.123943. Acesso em: [data de acesso]. • JACQUES, M.; MALOUIN, F. One Health—One Biofilm. Veterinary Research, v. 53, p. 51, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1186/s13567-022-01067-4 • NEWMAN, S.; REANTASO, M. B. One Health – Integrating Aquatic Biosecurity into the Aquaculture. Rome: Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO), 2024. • Stentiford, G.D., Bateman, I.J., Hinchliffe, S.J. et al. Sustainable aquaculture through the One Health lens. Nat Food 1, 468–474 (2020). https://doi.org/10.1038/s43016-020-0127-5.
Tipo de oferecimento da disciplina:
Não-Presencial
Class type:
Não-Presencial
Informações adicionais do oferecimento da disciplina:
Será 100% no formato remoto/não presencial (online) e síncrono. Esta disciplina aborda o conceito de Saúde Única no contexto da Aquicultura, portanto aceita alunos de diferentes áreas do conhecimento relacionada a Ciências da Saúde.
Additional class type information:
Será 100% no formato remoto/não presencial (online) e síncrono. Esta disciplina aborda o conceito de Saúde Única no contexto da Aquicultura, portanto aceita alunos de diferentes áreas do conhecimento relacionada a Ciências da Saúde.