Disciplina Discipline VPS5749
Planejamento e Ações de Educação em Saúde

Health Education Planning and Actions

Área de Concentração: 10134

Concentration area: 10134

Criação: 24/06/2024

Creation: 24/06/2024

Ativação: 25/06/2024

Activation: 25/06/2024

Nr. de Créditos: 4

Credits: 4

Carga Horária:

Workload:

Teórica

(por semana)

Theory

(weekly)

Prática

(por semana)

Practice

(weekly)

Estudos

(por semana)

Study

(weekly)

Duração Duration Total Total
1 3 1 12 semanas 12 weeks 60 horas 60 hours

Docentes Responsáveis:

Professors:

Evelise Oliveira Telles

Marcos Bryan Heinemann

Fernando Ferreira

Objetivos:

Reconhecer a importância da educação em saúde no processo de transformação social; propor e executar uma atividade de educação em saúde; estimular o engajamento social e a consciência crítica dos alunos para o exercício da cidadania; prover condições para a articulação do conhecimento teórico e prático com a realidade social.

Objectives:

Recognize the importance of health education in the process of social transformation; propose and carry out a health education activity; stimulate students’ social engagement and critical awareness for the exercise of citizenship; provide conditions for the articulation of theoretical and practical knowledge with social reality.

Justificativa:

A educação em saúde é definida, segundo a Organização Mundial de Saúde, como "uma combinação de experiências de aprendizagem projetadas para ajudar indivíduos e comunidades a melhorar sua saúde, aumentando seus conhecimentos ou influenciando suas atitudes". No contexto nacional, em que as instituições de ensino superior públicas devem obedecer ao princípio da indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão (conforme o artigo 207 da Constituição Federal), a educação em saúde é uma ferramenta de Extensão com grande potencial de transformação social, mas deve partir da compreensão dos comportamentos-de-saúde-alvos e do contexto ambiental em que eles ocorrem.

Rationale:

Health education is defined, according to the World Health Organization, as "a combination of learning experiences designed to help individuals and communities improve their health by increasing their knowledge or influencing their attitudes." In the national context, in which public higher education institutions must obey the principle of inseparability between teaching, research and extension (according to article 207 of the Federal Constitution), health education is an Extension tool with great potential for social transformation, but it must start from understanding the target health behaviors and the environmental context in which they occur.

Conteúdo:

Conceitos, importância, princípios e objetivos da Educação em saúde; Teorias Pedagógicas; Compromisso do profissional com a sociedade; Planejamento de uma atividade de educação em saúde: diagnóstico das necessidades educativas; definição dos objetivos e público-alvo; seleção de conteúdo; seleção de métodos/técnicas; recursos instrucionais; aplicação; avaliação. As aulas serão em forma de discussão e atividades práticas. Os meios instrucionais utilizados serão adaptados a cada tema, sendo os mais utilizados: datashow, computador, textos, internet entre outros. Os alunos deverão desenvolver e aplicar uma atividade educativa em saúde.

Content:

Concepts, importance, principles and objectives of Health education; Pedagogical Theories; Commitment of the professional to society; Planning of a health education activity: diagnosis of educational needs; definition of objectives and target audience; content selection; selection of methods / techniques; instructional resources; application; evaluation. The classes will be in the form of discussion and practical activities. The instructional media used will be adapted to each theme, being the most used: datashow, computer, texts, internet among others. The students should develop and apply an educational activity in health.

Forma de Avaliação:

Será composta por 2 notas, compreendendo atividades de estudo realizadas em sala de aula e um projeto (desenvolvimento, apresentação e aplicação) de educação em saúde, assim pontuadas: Nota final = (projeto × 0,8) + (atividades em sala × 0,2). A nota final será transformada em conceito final, conforme o critério abaixo: - Conceito A: Excelente - de 9,0 a 10; - Conceito B: Bom - de 8,0 a 8,9; - Conceito C: Regular - de 7,0 a 7,9; - Conceito R: Reprovado por nota, menor de 7,0 e/ou por frequência, quando menor que 75%.

Type of Assessment:

It will consist of 2 grades, comprising study activities carried out in the classroom and a health education project (development, presentation and application), scored as follows: Final grade = (project × 0.8) + (classroom activities × 0.2). The final grade will be transformed into a final grade, according to the criteria below: - Concept A: Excellent - from 9.0 to 10; - Concept B: Good - from 8.0 to 8.9; - Concept C: Regular - from 7.0 to 7.9; - Concept R: Failed due to grade, lower than 7.0 and/or due to frequency, when lower than 75%.

Bibliografia:

: World Health Organization; Regional Office for the Eastern Mediterranean. Health education: theoretical concepts, effective strategies and core competencies: a foundation document to guide capacity development of health educators, 2012. Disponível em: http://www.who.int/iris/handle/10665/119953. Rogério Dias Renovato; Maria Helena Salgado Bagnato. Da educação sanitária para a educação em saúde (1980-1992): discursos e práticas. Rev. Eletr. Enf. [Internet]. 2012 jan/mar;14(1):77-85. Disponível em: http://www.fen.ufg.br/revista/v14/n1/v14n1a09.htm. Ministério da Saúde. Fundação Nacional da Saúde. Educação em saúde: diretrizes. 2007, 70p. Disponível em: http://www.funasa.gov.br/site/wp-content/files_mf/dir_ed_sau.pdf Diretrizes internacionais da Organização Mundial de Saúde Animal; Organização Mundial de Saúde; Codex Alimentarius sobre os temas em desenvolvimento. Legislações e orientações do Ministério da Saúde; Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento sobre os temas em desenvolvimento. Outras fontes conforme os temas em desenvolvimento.

Bibliography:

World Health Organization; Regional Office for the Eastern Mediterranean. Health education: theoretical concepts, effective strategies and core competencies: a foundation document to guide capacity development of health educators, 2012. Available from: http://www.who.int/iris/handle/10665/119953. Rogério Dias Renovato; Maria Helena Salgado Bagnato. From health education to health education (1980-1992): speeches and practices. Rev. Eletr. Enf. [Internet]. 2012 jan/mar;14(1):77-85. Available from: http://www.fen.ufg.br/revista/v14/n1/v14n1a09.htm. Ministério da Saúde. Fundação Nacional da Saúde. Health education: guidelines. 2007, 70p. Available from: http://www.funasa.gov.br/site/wp-content/files_mf/dir_ed_sau.pdf International guidelines of the World Organization for Animal Health; World Health Organization; Codex Alimentarius on the issues under development. Legislation and guidelines of the Ministry of Health; Ministry of Agriculture, Livestock and Food Supply on the issues under development. Other sources according to the themes under development

Tipo de oferecimento da disciplina:

Presencial

Class type:

Presencial