Área de Concentração: 3135
Concentration area: 3135
Criação: 16/12/2024
Creation: 16/12/2024
Ativação: 16/12/2024
Activation: 16/12/2024
Nr. de Créditos: 8
Credits: 8
Carga Horária:
Workload:
Teórica (por semana) |
Theory (weekly) |
Prática (por semana) |
Practice (weekly) |
Estudos (por semana) |
Study (weekly) |
Duração | Duration | Total | Total |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 3 | 2 | 12 semanas | 12 weeks | 120 horas | 120 hours |
Docente Responsável:
Professor:
Gustavo Roque da Silva Assi
Objetivos:
O objetivo deste curso é proporcionar aos alunos uma compreensão profunda sobre o papel transformador da tecnologia e a importância de imbuí-la de significado e propósito desde sua concepção até sua aplicação final. Em um mundo onde as inovações tecnológicas frequentemente resultam em impactos sociais e ambientais indesejados, o curso busca promover uma perspectiva crítica e reflexiva entre futuros engenheiros e tecnólogos, incentivando-os a considerar as consequências éticas e os valores subjacentes em cada etapa de seus projetos. A filosofia da tecnologia, com seu enfoque em temas como significado, propósito e consciência, serve como base teórica para explorar a responsabilidade social e ambiental que acompanha o desenvolvimento tecnológico. Além de proporcionar uma fundamentação filosófica, o curso oferece um ambiente prático e dinâmico onde os alunos poderão aplicar esses conceitos a estudos de caso e em seus próprios projetos. Através de leituras críticas, discussões e análise de exemplos emblemáticos, os participantes serão estimulados a pensar além dos aspectos técnicos, refletindo sobre como suas criações podem contribuir para a qualidade de vida, a sustentabilidade e uma distribuição equitativa dos benefícios e riscos. Assim, o curso pretende formar profissionais que compreendem o potencial da tecnologia para mudanças positivas e que estão preparados para desenvolver inovações responsáveis e alinhadas com as necessidades e valores da sociedade.
Objectives:
The objective of this course is to provide students with a profound understanding of the transformative role of technology and the importance of endowing it with meaning and purpose from conception to final application. In a world where technological innovations often result in unintended social and environmental impacts, the course aims to foster a critical and reflective perspective among future engineers and technologists, encouraging them to consider ethical consequences and underlying values at each stage of their projects. The philosophy of technology, with its focus on themes such as meaning, purpose, and consciousness, serves as a theoretical foundation to explore the social and environmental responsibility that accompanies technological development. In addition to providing a philosophical foundation, the course offers a practical and dynamic environment where students can apply these concepts to case studies and their own projects. Through critical readings, discussions, and analysis of emblematic examples, participants will be encouraged to think beyond technical aspects, reflecting on how their creations can contribute to quality of life, sustainability, and an equitable distribution of benefits and risks. Thus, the course seeks to form professionals who understand the potential of technology for positive change and who are prepared to develop responsible innovations aligned with society's needs and values.
Justificativa:
A necessidade de um curso como este numa escola de engenharia é urgente e essencial, pois, embora os engenheiros sejam protagonistas no desenvolvimento de tecnologias que moldam a sociedade, o enfoque em disciplinas puramente técnicas muitas vezes limita a compreensão do impacto social, ético e ambiental de suas inovações. Em um cenário de rápidas transformações e desafios globais — como a crise climática, a desigualdade social e a sustentabilidade ambiental — é fundamental que os engenheiros possuam uma visão crítica e consciente sobre o propósito e os riscos associados à tecnologia que criam. Esse curso proporciona o arcabouço teórico e filosófico necessário para ampliar essa visão, incentivando os futuros profissionais a desenvolverem soluções tecnológicas que não apenas atendam aos critérios de funcionalidade e eficiência, mas que também sejam eticamente responsáveis e alinhadas com valores sociais de longo prazo. Dessa forma, o curso capacita os engenheiros a se tornarem líderes de uma inovação tecnológica que contribua positivamente para a sociedade e o ambiente.
Rationale:
The need for a course like this in an engineering school is both urgent and essential. While engineers are key players in developing technologies that shape society, a focus solely on technical disciplines often limits their understanding of the social, ethical, and environmental impact of their innovations. In a rapidly changing world facing global challenges—such as the climate crisis, social inequality, and environmental sustainability—it is crucial that engineers develop a critical and conscious perspective on the purpose and risks associated with the technology they create. This course provides the theoretical and philosophical framework necessary to broaden this perspective, encouraging future professionals to design technological solutions that not only meet functional and efficiency criteria but are also ethically responsible and aligned with long-term societal values. In this way, the course equips engineers to become leaders in technological innovation that positively contributes to society and the environment.
Conteúdo:
1. Introdução: Filosofia da Tecnologia na Engenharia  A importância de refletir filosoficamente sobre a tecnologia no contexto da engenharia.  Como a filosofia da tecnologia pode influenciar o desenvolvimento de inovações responsáveis, com impactos sociais e ambientais positivos. 2. O que é Tecnologia?  Definição ampla de tecnologia e seu papel na sociedade, economia e meio ambiente.  Como a tecnologia transcende ferramentas e sistemas, afetando a vida humana de maneiras profundas e complexas. 3. A Necessidade de Reflexão Crítica sobre a Tecnologia  Riscos e benefícios da tecnologia: como a falta de reflexão pode levar a impactos negativos.  Exemplos históricos de inovações tecnológicas que causaram danos sociais e ambientais, e como a reflexão crítica pode mitigar esses riscos. 4. O que é Filosofia?  Definição de filosofia e sua relação com a engenharia.  A filosofia como ferramenta de pensamento crítico e reflexão sobre a ética, o propósito e os significados por trás das tecnologias. 5. Buscando Significado e Propósito na Tecnologia  A importância de integrar significado e propósito no desenvolvimento tecnológico.  Como os engenheiros podem criar tecnologias que atendam aos princípios de responsabilidade social, ética e sustentabilidade. 6. O Desenvolvimento da Filosofia da Tecnologia  História e evolução do campo da filosofia da tecnologia, desde os primeiros filósofos até os pensadores contemporâneos.  Principais correntes filosóficas: determinismo tecnológico vs. construtivismo, autonomia tecnológica e papel social da tecnologia.  Perspectivas dos principais autores. 7. Ferramentas Filosóficas para a Análise da Tecnologia  Ferramentas e abordagens filosóficas para analisar as implicações sociais e éticas das tecnologias, como ética aplicada, teoria crítica e pragmatismo.  Como essas ferramentas podem ser aplicadas para avaliar e direcionar o desenvolvimento de tecnologias mais responsáveis. 8. A Centralidade do Projeto na Engenharia  O papel fundamental do projeto na engenharia e como ele define o impacto das tecnologias na sociedade.  Como integrar valores éticos e sociais desde a concepção até a implementação de uma tecnologia. 9. A Natureza dos Artefatos Tecnológicos  A natureza e o ciclo de vida dos artefatos tecnológicos e sua relação com a sociedade.  Como os artefatos refletem valores culturais, sociais e econômicos e as implicações éticas do design de novos artefatos. 10. Aplicação Prática: Estudo de Casos e Seminários  Análise de casos emblemáticos de tecnologias que tiveram impactos sociais e ambientais positivos ou negativos.  Seminários práticos onde os alunos aplicam os conceitos filosóficos em projetos próprios, discutindo como integrar inovação responsável e ética nas tecnologias que estão desenvolvendo.
Content:
1. Introduction: Philosophy of Technology in Engineering  The importance of philosophical reflection on technology within the context of engineering.  How the philosophy of technology can influence the development of responsible innovations with positive social and environmental impacts. 2. What is Technology?  Broad definition of technology and its role in society, the economy, and the environment.  How technology transcends tools and systems, profoundly and complexly affecting human life. 3. The Need for Critical Reflection on Technology  Risks and benefits of technology: how the lack of reflection can lead to negative impacts.  Historical examples of technological innovations that caused social and environmental harm, and how critical reflection can mitigate these risks. 4. What is Philosophy?  Definition of philosophy and its relationship with engineering.  Philosophy as a tool for critical thinking and reflection on the ethics, purpose, and meanings behind technologies. 5. Seeking Meaning and Purpose in Technology  The importance of integrating meaning and purpose into technological development.  How engineers can create technologies that adhere to principles of social responsibility, ethics, and sustainability. 6. The Development of the Philosophy of Technology  History and evolution of the field of the philosophy of technology, from early philosophers to contemporary thinkers.  Major philosophical currents: technological determinism vs. constructivism, technological autonomy, and the social role of technology.  Perspectives from key authors. 7. Philosophical Tools for Technology Analysis  Philosophical tools and approaches to analyze the social and ethical implications of technologies, such as applied ethics, critical theory, and pragmatism.  How these tools can be applied to assess and guide the development of more responsible technologies. 8. The Centrality of Design in Engineering  The fundamental role of design in engineering and how it defines the impact of technologies on society.  How to integrate ethical and social values from the conception to the implementation of a technology. 9. The Nature of Technological Artifacts  The nature and lifecycle of technological artifacts and their relationship with society.  How artifacts reflect cultural, social, and economic values and the ethical implications of designing new artifacts. 10. Practical Application: Case Studies and Seminars  Analysis of emblematic cases of technologies that had positive or negative social and environmental impacts.  Practical seminars where students apply philosophical concepts to their own projects, discussing how to integrate responsible innovation and ethics into the technologies they are developing.
Forma de Avaliação:
Avaliação através da participação nas atividades em aula. Avaliação através de seminários, entrevistas individuais, dinâmicas em grupo, e resenhas críticas.
Type of Assessment:
Assessment will be based on participation in class activities, as well as through seminars, individual interviews, group dynamics, and critical reviews.
Observação:
O curso foi elaborado para alunos do último ano de programas de mestrado e doutorado. Terão prioridade na matrícula os alunos maduros que estiverem escrevendo artigos científicos fruto de suas pesquisas de pós-graduação. Em boa parte do curso os alunos trabalharão na produção de seu próprio artigo, por isso é importante que tenham material original para estas oficinas. Estão programadas práticas de apresentação oral em que os alunos serão filmados em sala. As turmas serão limitas a 16 alunos. O curso envolve considerável carga de trabalho fora da sala de aula.
Notes/Remarks:
The course was designed for students in the final year of master's and doctoral programs. Priority will be given to mature students writing scientific articles based on their postgraduate research. Much of the course will involve working on their own article, so it is important that they have original material for these workshops. Oral presentation practices are scheduled, during which students will be filmed in the classroom. Classes will be limited to 16 students. The course involves a considerable amount of work outside the classroom.
Bibliografia:
 CUPANI; Filosofia da Tecnologia: um convite, 2013, Ed. UFSC.  M. J. Verkerk, J. Hoogland, J. Stoep, M. J. de Vries; Filosofia da Tecnologia : Uma introdução, 2018, Ed. Ultimato, Viçosa.  MITCHAM; Thinking Through Technology, 1994, University of Chicago Press.  VAN DE POEL, ROYAKKERS; Ethics, Technology, and Engineering: An Introduction, John Wiley & Sons, 2023  J. OLIVEIRA (org.); Filosofia da Tecnologia: seus autores e seus problemas, 2020, EDUCS, Caxias do Sul.  V. DUSEK; Philosophy of technology: an introdcution, 2006, Wiley-Blackwell.  D. Ihde; Philosophy of Technology: an introduction, 1993, Paragon House Publishers.  GALIMBERTI, Umberto. Psiche e Techne: o homem na idade da técnica, 2006, Paulus Editora.  PINTO, Álvaro Vieira. O Conceito de Tecnologia, vol. 1, 2005, Ed. Contraponto.  R. MORAES; Filosofia da Ciência e da Tecnologia, 1978, Papirus Editora.  M. VARGAS; Para uma filosofia da tecnologia, 1994, Ed Alfa Ômega.  M. VARGAS; Metodologia da pesquisa tecnológica, 1985, Ed Globo.  M. VARGAS; Verdade e Ciência, 1981, Ed Livraria Duas Cidades.  HANKS (ed.); Technology and Values: Essential Readings, Wiley-Blackwell.  HICKMAN, Philosophical Tools for Technological Culture, 2001, Indiana University Press.  Ray Kurzweil, The Age of Spiritual Machines, 2000, Penguin Putnam.  Albert Borgman; Technology and the Character of Contemporary Life: A Philosophical Inquiry, 1987, University of Chicago Press.  Jan K Berg Olsen, Evan Selinger (Eds), Philosophy of Technology, 2007, Automatic Press / VIP.  Merritt Roe Smith, Leo Marx (Eds); Does Technology Drive History?: The Dilemma of Technological Determinism, 1994, The MIT Press.  Martin Heidegger; The Question Concerning Technology, and Other Essays, 1977, Harper Perennial.
Bibliography:
 CUPANI; Filosofia da Tecnologia: um convite, 2013, Ed. UFSC.  M. J. Verkerk, J. Hoogland, J. Stoep, M. J. de Vries; Filosofia da Tecnologia : Uma introdução, 2018, Ed. Ultimato, Viçosa.  MITCHAM; Thinking Through Technology, 1994, University of Chicago Press.  VAN DE POEL, ROYAKKERS; Ethics, Technology, and Engineering: An Introduction, John Wiley & Sons, 2023  J. OLIVEIRA (org.); Filosofia da Tecnologia: seus autores e seus problemas, 2020, EDUCS, Caxias do Sul.  V. DUSEK; Philosophy of technology: an introdcution, 2006, Wiley-Blackwell.  D. Ihde; Philosophy of Technology: an introduction, 1993, Paragon House Publishers.  GALIMBERTI, Umberto. Psiche e Techne: o homem na idade da técnica, 2006, Paulus Editora.  PINTO, Álvaro Vieira. O Conceito de Tecnologia, vol. 1, 2005, Ed. Contraponto.  R. MORAES; Filosofia da Ciência e da Tecnologia, 1978, Papirus Editora.  M. VARGAS; Para uma filosofia da tecnologia, 1994, Ed Alfa Ômega.  M. VARGAS; Metodologia da pesquisa tecnológica, 1985, Ed Globo.  M. VARGAS; Verdade e Ciência, 1981, Ed Livraria Duas Cidades.  HANKS (ed.); Technology and Values: Essential Readings, Wiley-Blackwell.  HICKMAN, Philosophical Tools for Technological Culture, 2001, Indiana University Press.  Ray Kurzweil, The Age of Spiritual Machines, 2000, Penguin Putnam.  Albert Borgman; Technology and the Character of Contemporary Life: A Philosophical Inquiry, 1987, University of Chicago Press.  Jan K Berg Olsen, Evan Selinger (Eds), Philosophy of Technology, 2007, Automatic Press / VIP.  Merritt Roe Smith, Leo Marx (Eds); Does Technology Drive History?: The Dilemma of Technological Determinism, 1994, The MIT Press.  Martin Heidegger; The Question Concerning Technology, and Other Essays, 1977, Harper Perennial.
Tipo de oferecimento da disciplina:
Presencial
Class type:
Presencial